Mobil cihazların
donanım kapasiteleri ve yetenekleri giderek artarken, grafik ve oyun
alanında da önemli yatırımlar yapılmaya başlandı. Her yeni işlemci ile
birlikte sunulan grafik birimleri özellikle merak edilirken,
tasarımcıların önemli sertifikasyonlar almaya başladığını da görüyoruz.
İlk
örneklerini LG Optimus Pro ve HTC One modellerinde gördüğümüz
Qualcomm'un yeni nesil Snapdragon 600 ve 800 yongasetleri, OpenGL ES 3.0
sertifikasyonunu almaya hak kazanan ilk mobil yongalar oldu. Ayrıca
Adreno 300 serisi grafik birimlerinin de oyuncu ve geliştiricilere yeni
özellikler getirecek bu sertifikasyonu destekleyeceği açıklandı.
Snapdragon 600 ve 800 yongasetlerinde yine Adreno 320 grafik birimine
yer verilse de bu çözüm öncekine göre hızlandırılmış durumda.
API
olarak adlandırılan programlama arayüzleri, genelde geliştiricilere
önceden kodlanmış komut seti kütüphaneleri sunarak kodlama süresinin
oldukça hızlanmasını sağlamakta. DirectX ve OpenGL gibi alt seviye
API'ler de grafik donanımından tam olarak istifade etmek isteyen
geliştiricilere daha hızlı kod paketleri hazırlayabilme imkanı sunuyor.
OpenGL
ES aslında OpenGL tabanlı ve lisans bedeli olmayan bir API. Genelde
küçük çaptaki geliştiricilerin taşınabilir cihazlar için 2D/3D
uygulamalar tasarlaması için kullanılıyor. OpenGL ES 3.0, mobil
oyunların performansını ve kalitesini artıracak pek çok opsiyonel
özellik sunuyor. Bu sayede oyunlar daha akıcı oynanabiliyor. Özellikle
örnek işleme adı verilen çift nesnelerin bilindik performans
maliyetlerinin çok altında işlenebilmesini sağlayan teknoloji de bu
sürümde sunuluyor.
Ayrıca aynı dosya boyutunda
geliştiricilerin daha kaliteli dokular elde edebilmesini sağlayan ve
daha yüksek kalitede sıkıştırma vaad eden ETC2 / EAC teknolojisi de yine
bu sürümde yer alıyor. Böylece hem grafik belleği hem de depolama
belleğinde daha az yer kaplanıyor.
OpenGL ES
3.0, OpenGL ES 2.0 ile de uyumlu. Böylece yeni bir Snapdragon
yongasetinde eski API kullanan oyunları da oynayabileceksiniz.
Ancak
OpenGL ES 3.0 sertifikasyonuna sahip cihazların bu yıl yaygınlaşması
beklenmiyor. Çünkü OUYA gibi popüler cihazlarda Open GL ES 2.0 halen
kullanılmakta. ARM'ın Mali-T600 serisi de henüz sertifikasyon onayını
almadı. Bu bakımdan yıl sonu ve gelecek yıl başları gibi OpenGL ES 3.0
API'sinin yaygın olarak kullanılmaya başlaması bekleniyor.
Yorum Gönder
TEŞEKKÜRLER